به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، دکتر امید آذری دبیر کارگروه علمی دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه دکتر یاسر پیرعلی رییس دانشگاه شهرکرد و عضو کارگروه علمی دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور بررسی امکانات و بخشهای مختلف دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز جهت ایجاد رشتههای تخصصی، با اعضای هیأت علمی این دانشکده به گفت و گو نشستند.
دکتر یاسر پیرعلی با اشاره به رشد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز هم به لحاظ کالبدی و تجهیز آزمایشگاهها و همچنین جذب اعضای هیات علمی جوان و باانگیزه، گفت: با توجه بهشرایط خوب و امکانات موجود نظر مساعد و حمایتی را اعلام و در کارگروه نیزمطرح می نماییم.
رییس دانشگاه شهرکرد، تحولات علمی و پژوهشی در سطح جهان را یادآور شد و افزود: پذیرش دانشجویان مقطع دکترای حرفهای دامپزشکی علاوه بر اینکه یک حرفه است منجر به مهارتآموزی، تسلط به تخصص و رشته و رفع نیازهای جامعه میشود.
عضو کارگروه علمی دامپزشکی وزارت عتف با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان شرقی و همجواری با چند کشور خارجی گفت: دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز به لحاظ این موقعیت جغرافیایی از پتانسیل خوبی برای جذب دانشجویان خارجی برخوردار است و باید در توسعه فعالیتهای آموزشی و تحصیلات تکمیلی خود در این راستا موثرتر عمل کند.
دکتر یاسر پیرعلی اهمیت رشته دامپزشکی در تأمین امنیت غذایی شهروندان که مورد تایید شورای عالی امنیت ملی است را یادآور شد و خاطر نشان کرد: بر همین اساس در بحث آمایش آموزش عالی نیز رشتههای مرتبط با تامین مواد غذایی و سلامت مورد توجه ویژه است که مورد حمایت خواهند بود.
رییس دانشگاه شهرکرد به صنعتی شدن دامداریها و مرغداریها تاکید کرد و گفت: مدیریت مجموعههای دامداری و مرغداری باید در دستور کار قرار بگیرد چرا که در این شرایط پیشگیری از بیماریها بهتر و موثرتر عمل میکند، همچنانکه در پرورش آبزیان و طیور، پیشگیری نسبت به درمان اولویت دارد.
عضو کارگروه علمی دامپزشکی وزارت عتف با بیان اینکه: دامپزشکی رشتهای است که به طور مستقیم با سلامت مردم سرو کار دارد، گفت: بر همین اساس، نیاز است فارغالتحصیلان از مهارت لازم برخوردار بوده تا نقش و رسالت خود را ایفا کنند.
رییس دانشگاه شهرکرد، ضرورت تجهیز و به روز کردن امکانات در این رشته را مهم خواند و گفت: لازم است روشهای نوین تشخیصی آزمایشگاهی و بهرهگیری از متدهای علمی در این رشته بکار گرفته شوند که با توجه به پتانسیل علمی کشور میتوان از مسیر شرکتهای دانشبنیان بهتر به نتیجه رسید.
دکتر یاسر پیرعلی زمینه اشتغال رشته دامپزشکی را بسیار گسترده خواند و گفت: دامپزشکی رشته بسیار متنوعی است و فارغالتحصیلان آن میتوانند در حوزه های مختلف فعالیت داشته باشند، برای نمونه در بحث طیور میتوان فارمهای جدید تولیدی را در پرورش بلدرچین، بوقلمون و شترمرغ اجرایی نمود.
رییس دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه در برخی از زمینههای کاری این رشته هنوز به طور جدی ورود نداشتهایم، گفت: برای نمونه بهداشت و پرورش زنبور عسل و محصولات آن نظیر موم و ژله رویال حتی تکثیر ملکه زنبور عسل مغفول مانده است.
عضو کارگروه علمی دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فعالیت در زمینه پرورش آبزیان، انواع آبزیان، میگو و خاویار برای رشته دامپزشکی اشاره کرد و گفت: یکی از بسترهای کاری که در سطح مدیریت کلان کشور قرار گرفته، گسترش سواحل مکران است که برای توسعه آبزی پروری بسیار مناسب است. در سایر زمینه ها مانند پرورش کروکودیل نیز که از نظر پوست، خون و پودر استخوان بسیار ارزآوری دارد، میتوان برنامهریزی کرد. در پایان فعالیت در عرضه مطلوب محصولات پروتئینی با ارزش غذایی بالا همچنان یک فرصت اشتغالزایی بزرگ برای این رشته خواهد بود.
دکتر امید آذری نیز در این نشست با اشاره به بازدید خود از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز گفت: ساختمان اصلی دانشکده دامپزشکی این دانشگاه به لحاظ دارا بودن فضاهای آموزشی لازم، تالارهای متعدد با طراحی های مناسب، آزمایشگاههای مجهز و دارا بودن بیمارستان دامپزشکی متشکل از بخش های مختلف که توانسته پاسخگوی متقاضیان باشد از پتانسیل مناسبی برای رشد و تاسیس رشتههای جدید برخوردار است که البته ضرورت وجود یک بیمارستان تخصصی بزرگ مورد تاکید است.
دبیرکارگروه علمی دامپزشکی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ضرورت توسعه فعالیتهای درمانی بیمارستان دامپزشکی این دانشکده در حوزههای مختلف را با توجه به پتانسیل استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز به لحاظ وجود دامداریها، مرغداریها، دام کوچک و همچنین صنعت اسبداری را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به ظرفیت علمی اساتید با انگیزه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز، بایستی توسعه فعالیتها، تجهیز امکانات، دایر نمودن بیمارستان شماره 2 و فراهم نمودن حضور دانشجویان در فارمهای مزرعهای به منظور خدمترسانی به جامعه و ارایه برنامه آموزشی جامعتر به طور جدی مورد توجه قرار گیرد تا این مراکز به عنوان بازوان دانشگاه در سطح جامعه پهن شود.