شنبه ٢٩ مهر ١٣٩٦






امیر ترابی

استادیار

مهندسی مکانیک

دانشکده فنی و مهندسی

تلفن: 03832324401

torabi@eng.sku.ac.ir

برای مشاهده صفحه خانگی کلیک کنید

زمینه های تحقیقاتی
   روان کاری و ترایبولوژی: دانش بررسی برهم‌کنش سطح و حرکت است. بررسی اصطکاک، روان‌کاری و سایش در این شاخه صورت می‌پذیرد. از حرکت مفصل‌ها در بدن انسان گرفته تا بلبرینگ، چرخ‌دنده، میل‌لنگ و آثار متقابل لاستیک و جاده همگی در ترایبولوژی بررسی می شوند. هدف از طرح مباحث ترایبولوژیک، کنترل اصطکاک و سایش و تبعات جانبی آن می‌باشد. تحقیقات انجام شده در کشورهای صنعتی، صرف هزینه‌ای بالغ بر۵ تا۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در برخورد با مسئله سایش و اصطکاک را نشان می‌دهد.
   موتورهای احتراق داخلی: موتورهای احتراق داخلی از جمله مهمترین سیستم های تبدیل توان هستند که انرژی ذخیره شده در سوخت را به توان مکانیکی تبدیل می کنند. موارد تحقیقی متعددی در راستای انجام این فرایند قابل تعریف است که با هدف بهبود کمی (افزایش بازده) و کیفی (بهبود آلایندگی) این تبدیل توان انجام می شود. روشهای جلوگیری از هدر رفت انرژی یا بازیافت آن نیز از دیگر زمینه های تحقیقاتی در حوزه موتورهای احتراق داخلی است.
   مدل سازی جریان سیال: مدل سازی یکی از شیوه های بررسی و تخمین اثر پارامترهای مؤثر بر سیستم های مختلف به شمار می رود و در فرایندهای بهینه سازی از گام های مهم به شمار می رود. جریان های سیال از پیچیده ترین سیستم های موجود در طبیعت هستند که بررسی تجربی آنها بسیار دشوار است. آشفتگی، رفتارهای غیر خطی و گذرا با زمان بودن از ویژگی های جریان سیال است. مدل سازی جریان های سیال با توسعه روشها و ابزارهای محاسباتی مدرن بسیار مورد توجه بوده است.
   انرژی های نو: انرژی های تجدیدپذیر به انواعی از انرژی گفته می شود که بر خلاف انرژی های تجدیدناپذیر قابلیت بازیابی مجدد در طبیعت را دارند. انرژی خورشیدی، بادی، زمین گرمایی، زیست توده، هیدروژن و پیل سوختی، اقیانوسی و آبی از جمله انرژی های تجدیدپذیر هستند. رو به اتمام بودن منابع سوخت های فسیلی و هسته ای و تخریب محیط زیست توسط آلاینده های ناشی از بهره برداری از این منابع انرژی، گزینه استفاده و توسعه کاربرد انرژی های تجدیدپذیر را امری ضروری و اجتناب ناپذیر نموده است. اما استفاده از منابع انرژی های تجدیدپذیر با یک چالش عمده روبروست و آن هم قیمت تمام شده بالای انرژی حاصل از آنهاست. تکنولوژی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نسبتاَ نو بوده و پرداختن به این انرژی ها از نظر پژوهشی و کسب دانش فنی و اقتصادی کردن آنها امری اجتناب ناپذیر است.



سوابق تحصیلی
   کارشناسی ، مهندسی مکانیک، دانشگاه شهرکرد، ایران ، تاريخ فارغ التحصيلی: ١٣٨٢
   کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، ایران ، تاريخ فارغ التحصيلی: ١٣٨٤
   دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، ایران ، تاريخ فارغ التحصيلی: ١٣٩٤

مقالات
International Journal
1. A. Torabi, S. Akbarzadeh, M.R. Salimpour, M. Taei , Comparison of tribological performance of roller follower and flat follower under mixed elastohydrodynamic lubrication regime , IMECHE: Journal of Engineering Tribology
2. A. Torabi, S. Akbarzadeh, M.R. Salimpour, M. Taei , Mixed Thermo elastohydrodynamic lubrication analysis of finite length cam and follower mechanism , Journal of Mechanical Science and Technology
3. A. Torabi, S. Akbarzadeh, M.R. Salimpour, M. Taei , Effect of surface roughness pattern on transient mixed elastohydrodynamic lubrication , SURFACE TOPOGRAPHY-METROLOGY AND PROPERTIES
Research Journal
٤. امیر ترابی، صالح اکبرزاده، محمدرضا سلیم¬پور, مدل‌سازي روان‌کـاري الاستوهيدروديناميک مکانيزم پيرو و بادامـک مسطح با روان‌کار گريس به روش چند شبکه‌اي , مجله مهندسي مکانيک مدرس
International Conference
5. Javad Arab, Amir Torabi, Kourosh Tabatabaii, Majid Fahimeh Amiri, Handling Analysis of a Passively Suspended Vehicle Influenced by Ride Motions , FISITA 2010
6. M. Sadeghkazemi, A. Torabi, J. Neyestani, Investigation and Modification of KIA Pride Engine -Variable Valve Timing , ASME Internal Combustion Engine Division, Fall 2009
٧. امير ترابي، جواد عرب , كنترل پايداري خودرو با استفاده از كنترلر هوشمند بر مبناي يادگيري عاطفي مغز (BELBIC) , نوزدهمين كنفرانس بين المللي مهندسي مكانيك، اردیبهشت 90



کتب و جزوات
١. صالح اکبرزاده، امیر ترابی، روانکاري قطعات مکانيکي،



افتخارات









کلیه حقوق سایت برای دانشگاه شهرکرد محفوظ است