پنج شنبه ٢٠ مرداد ١٤٠١






امیر ترابی

استادیار

مهندسی مکانیک-سیالات

دانشکده فنی و مهندسی

تلفن: 03832324401

torabi@eng.sku.ac.ir

دفتر کار مجازی

زمینه های تحقیقاتی
   روان کاری و ترایبولوژی: دانش بررسی برهم‌کنش سطح و حرکت است. بررسی اصطکاک، روان‌کاری و سایش در این شاخه صورت می‌پذیرد. از حرکت مفصل‌ها در بدن انسان گرفته تا بلبرینگ، چرخ‌دنده، میل‌لنگ و آثار متقابل لاستیک و جاده همگی در ترایبولوژی بررسی می شوند. هدف از طرح مباحث ترایبولوژیک، کنترل اصطکاک و سایش و تبعات جانبی آن می‌باشد. تحقیقات انجام شده در کشورهای صنعتی، صرف هزینه‌ای بالغ بر۵ تا۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در برخورد با مسئله سایش و اصطکاک را نشان می‌دهد.
   موتورهای احتراق داخلی: موتورهای احتراق داخلی از جمله مهمترین سیستم های تبدیل توان هستند که انرژی ذخیره شده در سوخت را به توان مکانیکی تبدیل می کنند. موارد تحقیقی متعددی در راستای انجام این فرایند قابل تعریف است که با هدف بهبود کمی (افزایش بازده) و کیفی (بهبود آلایندگی) این تبدیل توان انجام می شود. روشهای جلوگیری از هدر رفت انرژی یا بازیافت آن نیز از دیگر زمینه های تحقیقاتی در حوزه موتورهای احتراق داخلی است.
   مدل سازی جریان سیال: مدل سازی یکی از شیوه های بررسی و تخمین اثر پارامترهای مؤثر بر سیستم های مختلف به شمار می رود و در فرایندهای بهینه سازی از گام های مهم به شمار می رود. جریان های سیال از پیچیده ترین سیستم های موجود در طبیعت هستند که بررسی تجربی آنها بسیار دشوار است. آشفتگی، رفتارهای غیر خطی و گذرا با زمان بودن از ویژگی های جریان سیال است. مدل سازی جریان های سیال با توسعه روشها و ابزارهای محاسباتی مدرن بسیار مورد توجه بوده است.
   انرژی های نو: انرژی های تجدیدپذیر به انواعی از انرژی گفته می شود که بر خلاف انرژی های تجدیدناپذیر قابلیت بازیابی مجدد در طبیعت را دارند. انرژی خورشیدی، بادی، زمین گرمایی، زیست توده، هیدروژن و پیل سوختی، اقیانوسی و آبی از جمله انرژی های تجدیدپذیر هستند. رو به اتمام بودن منابع سوخت های فسیلی و هسته ای و تخریب محیط زیست توسط آلاینده های ناشی از بهره برداری از این منابع انرژی، گزینه استفاده و توسعه کاربرد انرژی های تجدیدپذیر را امری ضروری و اجتناب ناپذیر نموده است. اما استفاده از منابع انرژی های تجدیدپذیر با یک چالش عمده روبروست و آن هم قیمت تمام شده بالای انرژی حاصل از آنهاست. تکنولوژی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نسبتاَ نو بوده و پرداختن به این انرژی ها از نظر پژوهشی و کسب دانش فنی و اقتصادی کردن آنها امری اجتناب ناپذیر است.



سوابق تحصیلی
   کارشناسی ، مهندسی مکانیک، دانشگاه شهرکرد، ایران ، تاريخ فارغ التحصيلی: ١٣٨٢
   کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، ایران ، تاريخ فارغ التحصيلی: ١٣٨٤
   دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، ایران ، تاريخ فارغ التحصيلی: ١٣٩٤

مقالات
International Journal
1. Torabi A, Akbarzadeh S, Salimpour M, Khonsari M,, On the running-in behavior of cam-follower mechanism , Tribology International
2. Morteza Taee, Amir Torabi, Saleh Akbarzadeh, M. M. Khonsari, Mohsen Badrossamay, On the Performance of EHL Contacts with Textured Surfaces , Tribol Lett (2017) 65:85
3. A. Torabi, S. Akbarzadeh, M.R. Salimpour,, Comparison of tribological performance of roller follower and flat follower under mixed elastohydrodynamic lubrication regime , IMECHE: Journal of Engineering Tribology
4. A. Torabi, S. Akbarzadeh, M.R. Salimpour, M. Taei , Mixed Thermo elastohydrodynamic lubrication analysis of finite length cam and follower mechanism , Journal of Mechanical Science and Technology
5. A. Torabi, S. Akbarzadeh, M.R. Salimpour, M. Taei , Effect of surface roughness pattern on transient mixed elastohydrodynamic lubrication , SURFACE TOPOGRAPHY-METROLOGY AND PROPERTIES
Research Journal
٦. امیر ترابی، صالح اکبرزاده، بهنام اعظمی, مدل سازي گذراي عددي و بررسي تجربي اثر بافت سطح بر روانکاري الاستوهيدروديناميک , شریه مهندسی مکانیک امیرکبیر
٧. امیر ترابی، صالح اکبرزاده، مجید کاظمی اسفه, مدل سازي عددي و بررسي تجربي فرسايش ناشي از عبور جريان گاز داغ برروي سطح , نشريه علوم و مهندسي سطح
٨. امیر ترابی، صالح اکبرزاده، محمدرضا سلیم¬پور, مدل‌سازی روان‌کـاری الاستوهیدرودینامیک مکانیزم پیرو و بادامـک مسطح با روان‌کار گریس به روش چند شبکه‌ای , مجله مهندسی مکانیک مدرس
International Conference
9. Javad Arab, Amir Torabi, Kourosh Tabatabaii, Majid Fahimeh Amiri, Handling Analysis of a Passively Suspended Vehicle Influenced by Ride Motions , FISITA 2010
10. M. Sadeghkazemi, A. Torabi, J. Neyestani, Investigation and Modification of KIA Pride Engine -Variable Valve Timing , ASME Internal Combustion Engine Division, Fall 2009
١١. امیر ترابی، جواد عرب , کنترل پایداری خودرو با استفاده از کنترلر هوشمند بر مبنای یادگیری عاطفی مغز (BELBIC) , نوزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی مکانیک، اردیبهشت 90
National Conference
١٢. مصطفی مهدی زاده کاجی، امیر ترابی، فرشاد آذریان, مميزي انرژي گرمايي يک ساختمان مسکوني نمونه واقع در شهرکرد از نظر تأثير مصالح ساختماني , دومين کنفرانس ملي مهندسي مکانيک کاربردي
١٣. سمانه کریمی،امیر ترابی، بهزاد قاسمی، , تخمين تابش خورشيدي متوسط روزانه و ساعتي دريافتي در يک کلکتور تخت ثابت , دومين کنفرانس ملي مهندسي مکانيک کاربردي



کتب و جزوات
١. صالح اکبرزاده، امیر ترابی، روانکاری قطعات مکانیکی،



افتخارات



پایان نامه ها
ردیف نام دانشجو عنوان تاریخ دفاع
١. محمد یوسفی چوبینی ساخت تجهیز آزمایشگاهی برای اعتبار بخشی تجربی مدل سازی فرایند ذوب و انجماد در مواد تغییر فاز دهنده جمعه ١ فروردين ١
٢. محمد حسین علیدوستی شهرکی بررسی عددی و تجربی روانکاری الاستوهیدرودینامیک سطوح دارای بافت حفره ای با روانکار گریس یکشنبه ١٠ اسفند ١٣٩٩
٣. داریوش عکاشه ‌قلعه مزعلی بررسی عددی و تجربی روانکاری الاستوهیدرودینامیک تماس خطی با بار متغیر با زمان شنبه ٩ اسفند ١٣٩٩
٤. فرشید عبداللهی بررسی عددی و تجربی روانکاری الاستوهیدرودینامیک سطوح دارای بافت طولی و عرضی با روانکار گریس جمعه ١ فروردين ١






کلیه حقوق سایت برای دانشگاه شهرکرد محفوظ است